neděle 10. května 2015

Brunegghorn

Brunegghorn 3833 m n.m. (pokus o Bishorn 4153 m n.m.), Valiské Alpy, 9.-10.5.

Měla to být první moje alpská čtyřtisícovka. Nakonec jsme se sice museli spokojit pouze s jejím menším bráchou Brunegghornem, ale i tak to byla nádherná alpská tůra, kdy si člověk znovu uvědomí, že vylézt na čtyřtisícovku nemusí být tak lehké... ale teď od začátku.

V sobotu 9.5. jsme (já, Peter, Karol a Kuba) dorazili ráno do Gruben, kde jsme nechali auto a vydali jsme se na dost pohodovou tůru na chatu, která byla být vzdálena jen 2-3h.

Zamrzlé jezero Turtmannsee (2177 m n.m.) s horní přehradou cestou na chatu.
Po příchodu na chatu nás však čekalo jedno nemilé překvapení v podobě téměř prázdné plynové bomby v kuchyni, nefunkčnosti kamen na dřevo a nepřítomnosti pitné tekoucí vody. Hold, když máte platit 23 CHF za winterraum, tak byste chtěli, aby aspoň tyhle věci fungovaly. Situace se po několika neúspěšných telefonátech chatařovi vyřešila poměrně sama: sice (alespoň naše skupina) jsme mu zaplatili nocleh, ale spolu s ostatními jsme si rozebrali chatařské zásoby, což bylo pivo a 1,5l vody na každýho :)

Chata Turtmannhuette SAC, 2519 m n.m.
Pohled z chaty na serakové pole mezi Bishornem a Weisshornem, což by jeden z důvodů ke změně trasy.

Tekutiny jsme tedy měli všichni, ale s jídlem to bylo o něco horší, zejména pro ty, kteří měli jen instantní. Ale i zde se ozval společný horský duch a skupiny s nedostatkem jídla byly podarovány ostatními tak, abychom druhý den brzo ráno (tj. v noci) měli všichni z nás dost zásob na splnění naších cílů.

Zbytek odpoledne jsme věnovali nacvičování záchrany z trhlin a plánování zítřejší trasy, která se trochu změnila, jelikož jsme při pohledu na serakové pole mezi Bisshornem a Weisshornem změnili klasickou výstupovou trasu přes Trutmannletscher na delší, ale bezpečnější trasu přes Brunegghornletscher.

V osm jsme následně zalehli... a než bys švec, zase jsme vstávali v krásných ranních alpských hodinách, tj. 02:00. Kolem 03:00 jsme vyrazili z chaty a naše skialpové dobrodružství právě začalo...

Asi kilometr od chaty jsme vystoupali jedním kuloárem na Gaessi, odkud jsme pokračovali prakticky podél letní turistické trasy nahoru do Bisjoch (3540 m n.m.) mezi Brunegghornem a Bishornem, které jsme dosáhli kolem 7:30.

04:00 výhled na Bishorn z ledovce Bruneggletscher.

05:00 východ slunce na Bishornu. Pohled z ledovce Bruneggletscher.

Ledovec Bruneggletscher.

Vlastně jsem si ani nevšiml, jak krasně ladím s mrkvovýma  barvama :D
Následovala delší pauza se svačinou a kolem 8:30 jsme vyrazili mírně dolů na Bisgletche, kde jsme se chtěli vydat jižní cestou na Bishorn. Jelikož jsme klesali poměrně dost, rozhodl jsem se vzít to "zkratkou" přímo nahoru s tím, že se vzápětí napojím na původní trasu. Bohužel se moje zkratka neukázala jako nejvhodnější, jelikož po solidním dvojkovém lezení bez jištění ústila přibližně do 50-stupňového svahu. To by ještě nebyl takový problém, kdyby slunko nepařilo jak ďas, což dělalo jižní svahy každou další hodinu nebezpečnější. Z tohoto důvodu byly naše naděje na Bishorn ty tam a my se museli otočit a vrítit zpět do sedla Bisjoch.

Karol se navrací z mojí "zkratky".

Po poměrně nepříjemném a dosti strmém sjezdu (cca 50%) jsme dorazili zpátky do sedla, kde jsme se pro lepší pocit rozhodli aspoň pro zdolání severní stěny Brunegghornu. Pohodová tůra severním svahem s náročnější vrcholovou pasáží nám přibližně za hodinu a půl naskytla opravdu nádherný výhled z vrcholu Brunegghorn (3833 m n.m.)

Mrqa na vrcholu!
2000 m dolů do údolí.
Weisshorn nalevo a Bishorn napravo.
Po dobití vrcholu jsme si nasadili lyže a vydali po šikmé severní stěně Brunegghornu zpátky na ledovec, kde na nás čekala jedna z nejlepších letošních lyžovaček, kde to šlo doslova jako po másle...
Dokonalá lyžovačka na Bruneggletscheru.
a ledová koupel jako třešnička do dortu! ;)